Logged in as Guest | Group "Guests" | RSS

Main | Blog | My profile | Log out
Main » 2010 » August » 29 » Ashladan review
1:56 PM
Ashladan review

Het gothic genre blijft maar groeien. Je hoeft maar ergens een repetitielokaal binnen te lopen en er speelt wel ergens zo een bandje. Alantia is één van de vele nieuwe bands in dit genre en bracht onlangs zijn eerste demo uit. De grootste invloeden:Nightwish en Kamelot.

De Nederlandse band Alantia stamt uit 2006 maar heeft pas sinds 2009 een stabiele line-up die sterk genoeg is om daadwerkelijk muziek uit te brengen. De eerste release kwam dan ook snel in de vorm van een titelloze demo met daarop zes liedjes. Alantia bestaat uit drie vrouwen en drie mannen en heeft daarmee in ieder geval al een natuurlijke balans gevonden.

Gothic metal is altijd even zoeken. Ik weet niet waar het aan ligt maar bij deze stijl vind ik het de eerste keer altijd een beetje onwennig klinken, meestal is dat na een paar nummers over en soms groeit dat gevoel alleen maar. Bij Alantiagroeit dit gevoel alleen maar, puur omdat ik het idee krijg dat de band er zelf nog niet helemaal over uit is welke kant het op wilt gaan. Duidelijk is is datNightwish heel veel invloed heeft gehad maar het zijn meer de andere muzikale kenmerken die het speciaal maken.

Meest opvallende is de toetsenist, begrijp me niet verkeerd die man kan heel goed spelen maar het past er soms totaal niet bij. Er staan solo's op deze demo die er gewoon totaal niet op thuishoren. Voor het gemak maak ik even de vergelijking met de Vlaamse band Quantum Fantay , zij hebben een toetsenist (waar ik groot fan van ben) die zich maar al te graag helemaal laat gaan, dit gevoel krijg ik bij Alantia ook. Verschil is dat het bij de Vlaamse band goed past omdat de rest van de band er rekening mee houd, Alantia doet dat niet.

De gitaren op deze demo daarentegen passen wel zeer goed bij de muziek, sterker nog zij maken heel de cd. Mooie riffs en vooral mooie melodieën stralen een rust uit die de demo aangenaam maakt om naar te luisteren. Als ik ergens veel Nightwish in hoor dan is het wel in de gitaren. Door die basis van de muziek volg de zang hetzelfde stramien en is een link naar Tarja zo gemaakt. Echt helemaal zuiver is de stem nog niet maar ik geloof wel dat ze in e toekomst daar aan kan werken.

Kortom: deze demo is een leuk begin voor deze Nederlandse band maar er moet nog hard gewerkt worden. Eerst een plan maken voor een muzikale richtig en zo de keyboard er beter in passen. Voor de overige bandleden geloof ik best dat het allemaal wel goed gaat komen in de toekomst.

De complete tracklist:
Solitary Life
To your Demise