Main » 2010 » August » 29 » Review Metalkrant
1:59 PM
Review Metalkrant

Band: Alantia - Alantia (demo)
Label: eigen beheer
Release: OUT NOW

Meer informatie over de band:
Alantia, een relatief nieuwe band, komt van Nederlandse bodem en brengt female-fronted metal met soms wat symphonic power metal invloeden. De band is opgericht in 2006 door Miran & Nan welke al enige jaren in verschillende bandjes speelden. Graag wilden zij een band oprichten welke muziek maakten waar zij voor de volle 100 procent achter stonden. Al snel melden zich verschillende leden aan maar toch bleek het niet zo succesvol al n de 1e instantie gedacht. Zo was het samenstellen van de band in 2008 nog steeds aan de gang. In 2009 besloot zangeres Miran te stoppen met de band ivm oor-problemen. Al snel kwam Yvette als zangeres de band versterken en dit bleek een goede klik. In 2009 was de band dan eindelijk compleet en brengt Alantia nu haar 1e demo.

Line-up:

• Yvette – vocalen
  • Erik – toetsen
  • Markus – gitaar
  • Nicky – bass
  • Tom – gitarist
  • Nan – drums

Het album:
de 1e plaat van Mindshade bevat 6 nummers en doet direct denken aan het Nederlandse Ex-Libris en aan het iets oudere werk van The Gathering (mandylion). De zang van Yvette is krachtig, soms sopraan maar soms ook angstaanjagend. Dit laatste klinkt misschien negatief, integendeel zelfs! De manier waarop zij haar stem gebruikt is soms wat spooky maar past perfect binnen de muziek. Dit geeft op deze momenten een zeer duister gevoel en toch wil je blijven luisteren. De grunts komen zo nu en dan eens voor op de plaat en de afwisseling me Yvette klinkt erg goed. Ietwat meer grunts hadden zeker niet misstaan op deze plaat. De 6 nummers op deze plaat zijn allemaal erg verschillend maar toch wel een geheel. De gehele plaat is soms wat dromerig, neem bijvoorbeeld het nummer ‘Pictures of my Past’ welke een prachtig sprookjes-achtig intro heeft en daarna een zweverig the Gathering-achtig nummer brengt maar op het laatst nog even een op wat lekkere riffs trakteert. Wat die riffs betreft, deze komen verschillende malen voor op de plaat en ook krijgt de luisteraar nog wat (korte) solo’s voorgeschoteld, prima! Tegenover soms wat dromerige songs staan ook nummers waarop je niet stil kunt blijven zitten, neem bijvoorbeeld Deceit als voorbeeld. Ook in dit nummer weer super strakke en fijne riffs en hier mag de luisteraar er wat langer van genieten! Dat het een 1e plaat van de band is, is nog wel te horen. Zo is nog niet alles even goed en strak uitgebalanceerd, klinkt de plaat soms ietwat dof en zijn niet alle instrumenten altijd even goed te onderscheiden. Maar of dit de luisterpret mag drukken? Nee, absoluut niet. Duidelijk hoorbaar is dat de band zeer goede muzikanten in huis heeft en het is en blijft natuurlijk een demo.

Conclusie:
De 6 nummers op deze plaat geven een duidelijk en helder beeld wat deze band wil laten horen aan de rest van de wereld. Yvette’s stem is lekker om naar te luisteren, in tegenstelling tot veel andere ongetekende bands. De muziekanten binnen de band spelen strak en de riffs waar de luisteraar letterlijk op getrakteerd wordt resulteert in een super demo. Maar met 6 nummers is het eerder een EP of mini-cd te noemen. Het geheel klinkt soms wat dof, maar het is natuurlijk een demo. De luisterpret wordt hier echter niet door onderdrukt! Voor fans van Nightwish, Within Temptation en symphonic power metal female-fronted bands zal het zeker een aanwinst in de cd kast zijn!

Tracklist:

1.     Solitary Life

2.     To your Demise